Діагностика та планування ортопедичного лікування

Діагностика та планування ортопедичного лікування - 1Достовірна діагностика – запорука успішного лікування

Завітавши на консультацію до стоматології Tomchuk Dental Clinic наші пацієнти отримають вичерпну інформацію стосовно стану зубів а також можливі шляхи поліпшення стану ротової порожнини. Тому ми намагатимемося максимально об’ємно і простою мовою розповісти Вам про те, що таке діагностика стоматологічних захворювань, як і для чого вона проводиться, як складається план необхідного лікування і протезування зубів.

Кожен клінічний випадок індивідуальний, так само як і необхідне лікування. Не буває двох абсолютно однакових людей, як і двох однакових зубів. Кожній людині, що потребує відновлення зубощелепної системи, завжди необхідний план лікування, який може бути складений на підставі проведеного огляду.

Діагностика та планування ортопедичного лікування - 2Однією із запорук успішного лікування є діагностика і ретельне планування в кожному конкретному випадку. Від правильності їх виконання буде залежати якість, міцність і краса ваших зубів.

Як правило, після першої ознайомчої консультації та заповнення медичної документації проводять діагностичні заходи. Масштабність і вид діагностики залежить від складності конкретного клінічного випадку.

Багато захворювань, про які пацієнти і не здогадувалися, виявляються на різних етапах діагностики, що дозволяє вчасно вжити необхідних заходів. Наприклад, людина, звернувшись до стоматолога з приводу сколотого або стертого зуба, не могла би і подумати, що виною цьому неправильно сформований прикус, або некоректно зроблені раніше реставрації. Багато факторів, які на перший погляд не мають прямого відношення до скарг пацієнта, насправді часто є наслідком іншого захворювання, які можуть не проявлятися відразу. Пацієнт їх просто не помічає. Якщо не виявити проблему, або зовсім не проводити діагностику, а відразу приступити до відновлення цього зуба (що і було метою візиту пацієнта), то якість такого лікування буде під сумнівом. Мало того, ситуація з часом погіршиться і призведе до ще більших руйнувань. Завдання будь-якого спеціаліста – вчасно і ретельно діагностувати клінічну ситуацію перед проведенням лікувальних та відновлювальних заходів.

Отже, перший діагностичний захід це – опитування.

Ґрунтуючись на Ваших скаргах, стоматолог збирає інформацію про раніше перенесені захворювання, терміни виникнення, їх перебіг. Визначає Ваш психологічний статус і готовність до проведення стоматологічного лікування. Під час опитування намагайтеся найбільш детально відповідати на питання лікаря, уважно слухайте і не соромтеся питати якщо щось буде незрозуміло. Так Ви можете допомогти стоматологу в рішенні Вашої проблеми. Ще під час опитування стоматолог звертає увагу на ваше обличчя, оцінює симетрію, виявляє набряки і припухлості, вивчає Вашу артикуляцію і багато іншого. Так починається наступний етап діагностики – огляд.

Після зовнішнього огляду стоматолог приступає до огляду порожнини рота. Крім звичних всім дзеркала і зонда існують ще не мало сучасних додаткових методів обстеження для виявлення захворювань і правильної постановки діагнозу. Вважається, що при «стандартному» стоматологічному обстеженні пацієнта (огляд з використанням стоматологічного зонда і дзеркала) виявляється тільки 30% необхідної інформації. Тому якісна діагностика в сучасній стоматології неможлива без додаткових методів обстеження.

До найбільш важливих та інформативних діагностичних методів в стоматології слід віднести візіографічне і томографічне дослідження. Більш докладно про ці види діагностики можете почитати в розділі про комп’ютерну томографію.

Крім виявлення патології зубощелепної області, радіовізіографія і комп’ютерна томографія є невід’ємною частиною сучасного планування протезування зубів.

Найбільш точні розрахунки установки зубних імплантатів проводяться за допомогою тривимірних томографічних зображень. Розрахунок точного місця установки імплантату грає найважливішу роль в його функціонуванні та правильності постановки на нього коронки чи протезу. Це справжній прорив в стоматології. Сьогодні неможливо встановлювати імпланти без попередньої томографічної діагностики. Але томографія це ще не весь арсенал сучасної діагностики, що дозволяє правильно встановити імплантат, пломбу або коронку.

Крім успішного виявлення та лікування стоматологічного захворювання необхідно правильно відновити форму зуба або цілого зубного ряду. Адже після того як вам полікували кореневі канали в зубі – його ще необхідно відновити. А якщо Вам видалили зуб, то на його місце необхідно встановити імплант.

Всі знають, що зуб має певну форму: горби, фісури, різні валики і ямки. Всі ці елементи в сукупності і визначають його форму. Тільки правильної форми зуб може забезпечити належне виконання функцій та кожен, навіть самий непомітний елемент на зубі виконує свою задачу. Якщо подібний елемент буде втрачений, чи його не буде створено під час стоматологічного відновлення, то постраждає весь зуб. Далі подібно до ланцюгової реакції це відіб’ється на прикусі, що в подальшому може негативно вплинути і на скронево-нижньощелепний суглоб і на симетрію обличчя і на багато іншого. Кожен зуб повинен займати відповідне положення в зубній дузі і в прикусі з точністю до долей міліметра.

Морфологія зубів і зубних рядів

Положення та форма зубів верхньої і нижньої щелепи, зв’язково-м‘зовий апарат формують прикус, а прикус в свою чергу визначає положення скронево-нижньощелепного суглоба, який і визначає вид і симетрію нашого обличчя. Наприклад, у людини з втратою бічних зубів змінюється зовнішній вигляд обличчя – «западають» щоки, відбувається зниження висоти нижнього відділу лиця, що відбивається на його зовнішності. Те ж саме відбувається при стертості зубів, неправильно встановлених пломбах, коронках, протезах. При руйнуванні, неправильному відновленні або відсутності зубів відбуваються деформації зубних рядів, які можуть привести до більш серйозних порушень.

Вторинні деформації зубних рядів

Ось чому кожен зуб, і навіть елемент зуба (горбок або фісура) повинен бути відновлений в повному обсязі, з точністю до десятих міліметра. Якщо пломби або штучні коронки роблять без урахування цих особливостей або виготовляють не точно (наприклад, відновлюючи зуб не створили горбок правильної форми), то такі зуби вже не будуть повноцінно виконувати свою функцію, що призведе до виникнення деформації і руйнування інших зубів, зміни прикусу і погіршенню загального здоров’я зубо-щелепної системи.

Ось так один неправильно відновлений зуб може вплинути на наше здоров’я. А якщо таких зубів багато, то наслідки не змусять себе довго чекати.

Роблячи висновок, логічно припустити, що при відновленні зубів стоматолог повинен точно знати, як правильно розташувати зуб і його елементи в прикусі у пацієнта, і виправити вже існуючі деформації. А для цього необхідно провести точний попередній розрахунок положення кожного зуба і його елемента щодо інших зубів і всіх навколишніх тканин. Звичайно, «на око», без попередніх вимірів, правильно це зробити неможливо.

Одним з найбільш важливих діагностичних приладів при відновленні зубних рядів є артикулятор.

Артикулятор – це пристрій, який дозволяє відтворити змикання зубів пацієнта з високою точністю. Перш ніж стоматолог відновить ваш зруйнований зуб або зубні ряди йому необхідно провести аналіз вашого прикусу, виявити можливі деформації і розрахувати місце і положення зуба згідно з отриманими даними. Для цього, перед початком відновлювальних робіт стоматолог виготовляє моделі ваших зубів зі спеціального гіпсу. Робить необхідні виміри параметрів Вашого прикусу та складає на цій основі план подальшого лікування.

Лікар встановлює моделі в артикулятор, який індивідуально налаштовується для кожного пацієнта. У артикуляторі стоматолог має можливість виявити деформації зубних рядів і спланувати майбутнє відновлення зубів, узгодити це з пацієнтом і наочно показати наявні проблеми.

Існує ще безліч різних діагностичних приладів і методик, що використовуються в стоматології, але перераховувати і описувати їх всі нема сенсу.

Мета стоматологів у Tomchuk Dental Clinic – це надати достатньо базової інформації потенційному пацієнту на консультації,  провести діагностику і планування лікування на високому матеріально-технічному рівні для досягнення якісних результатів. Нехай Ваша посмішка буде здоровою та яскравою багато років. Звертайтесь в Tomchuk Dental Clinic на проспекті Миру у Києві на БЕЗКОШТОВНУ консультацію. Ми раді Вам допомогти.

Андріяшик Роман Іванович

лікар-ортодонт, терапевт